Широко, по-широко, Laowa 4mm f/2.8 Circular Fisheye

Текст и фотографии: Иван Масларов-Джъмбо

Laowa 4mm f/2.8 Circular Fisheye
, както издава името му, е обектив от типа “рибешко око”. Създаден е да покрива сензори от типа micro 4/3 и APS-C. Може да го откриете с байонети Canon EF-M; Fujifilm X; Sony E; Leica L и m4/3 – MTF. Видно е, че поне за сега, липсва за Nikon Z, но може би имам обяснение защо това е така по-нататък в текста.



Както казах, това е обектив “рибешко око” и е от типа кръгов fisheye, тоест зрителният му ъгъл е минимум 180 градуса по хоризонтала. В спецификациите на модела от фирмата производител пишат, че е 210 градуса, но съм склонен да мисля, че това е по диагонала, защото производителите обичат да впечатляват с големи числа, а ъгълът по диагонал е най-голям. Отново според спецификациите, с 2-3 кадъра може да направите сферична панорама. Трябва някой ден да се допитам до колега, снимащ такива панорами, как точно се случва това.

За който и ъгъл да става дума в спецификациите, факт е, че Laowa 4mm f/2.8 FishEye е наистина много, ама много широк. За първи път ми се случва да се появявам на толкова много снимки, без да го искам.

Оптика

7 елемента в 6 оптични групи, като поне по спецификации, няма отбелязано наличие на някакви по-специални оптични елементи. Схемата е интересна - особено като гледам как са формовани предните лещи.

Хроматични аберации? Че кой кръгов рибок няма такива? Пробвал съм и много скъпи обективи от този тип и по периферията на кръга винаги се наблюдават такива. Да, тук са по-силно изявени, но тъй като снимам в RAW формат, успявам да изчистя по-голяма част в роу конвертора на програмата, с която работя. Понякога е нужно малко повечко “цъкане”, ако сте решили да се вманиачавате.

Вътрешни отражения? Да, има. Laowa 4mm f/2.8 FishEye няма сенник и светлината си влиза като у дома си. В повечето от снимките обаче почти нямах проблем с изявени вътрешни отражения, а на моменти ги търсех съвсем умишлено, защото ми харесва като цветен елемент. Споменавайки по-горе предните два оптични елемента - на някои от снимките забелязах, че се вижда като лека светла дъга там, където са били слепени в група.

Иначе като рязкост обектива се справя учудващо добре за такъв мъник. Да, в центъра е по-рязък сравнено с краищата, но снимайки на диафрагма 8, да речем, трябва да сме екстремно близо до обекта, който сме заснели, за да видим разлика от центъра до краищата. Снимайки предимно архитектура, аз смятам, че имам достатъчно добра острота по целия кадър. Започвам да наблюдавам дифракция на светлина още при диафрагма 11, така, че ако търсите максимална рязкост, снимайте на 5.6, или 8. Но, при доста от кадрите, които съм заснел на 16 с цел хубави слънчеви лъчи, не се забелязва съществено спадане на остротата.



Фокус

Ръчен, с най-близка дистанция около 10 сантиметра. От чисто любопитство пробвах на 2.8 дали ще създаде някакъв “дефокус”. Е... създаде - колкото да не е без хич. Така или иначе, след около 20 сантиметра всичко е на фокус. Може да се ориентирате по скалата за дълбочина на рязкост какъв диапазон на фокус ще имате според избраната диафрагма, но аз честно казано си го държах винаги на безкрайност и снимах предимно на диафрагма 8, което ще рече, че от 20 сантиметра до безкрайност всичко ми беше на фокус.

Може би е добре да споделя защо предпочитах вариант, в който всичко да ми е на фокус и да не се занимавам с фокусиране.

Работа с Laowa 4mm f/2.8 FishEye

Обективът е компактен, с изпъкнала челна леща. Един сериозен негов недостатък е това, че бидейки толкова малък, той има лошия навик да вкарва грипа на камерата в кадъра. Първоначално пробвах обектива на Canon EOS M50 Mark II и веднага забелязах част от пръстите и на двете си ръце в кадър. Научил съм се да снимам в тип стойка “Г” когато ползвам кръгов рибок с цел в кадъра да не влизат някои части от мен като крака или корем например, но при други обективи, които са били достатъчно големи, че поне пръстите и грипа на камерата да не се виждат.

Наложи се да снимам с друго Canon-че - EOS M100, като в повечето случаи го държах промушил пръст между корпуса и подвижния дисплей и натисках внимателно спусъка, някак изотзад на камерата.

Това ме лиши от опцията за прецизно фокусиране и кадриране през визьор и се наложи интуитивно да намествам кадъра, гледайки дисплея, далече от мен. Хубаво е да усилите яркостта на дисплея на максимум. Това за съжаление ще ви подлъже в експозицията, а и хаби батерията, но е единственият начин за по-добро кадриране, когато снимате навън на ярко слънце. Laowa 4mm f/2.8 FishEye като всеки един фиш работи идеално почти само на слънце, стане ли облачно, почти няма да имате интересен кадър.

Ако разполагате с Canon EOS M200, който смятам, че би бил перфектен за този обектив, то възползвайте се от мини статива тип дръжка, в който има и дистанционен спусък. Така ще може да снимате, без да се притеснявате, че някой пръст ще влезе в кадъра.



Дизайн

Малък и компактен обектив, далеч от размерите, които имат обективите на други производители покриващи APS-C сензор. Изработен е изцяло от метал. Здрав и стегнат корпус. Диафрагмата е съставена от 7 ламела (добре за любителите на ефекта на слънчевите лъчи) и се премества с една стъпка, което в случая не е особена драма.

Макар и с малък корпус, гривните за фокуса и за диафрагмата на обектива са с достатъчен размер да се управляват самостоятелно (при някои обективи ми се случва да въртя без да искам едновременно фокуса и диафрагмата). Самият фокусен ринг (който почти не ви е нужен) се управлява с малко лостче по подобие на някои обективи за Leica.

Предната леща е изключително изпъкнала, без никаква защита по периметъра ѝ, което значи, че трябва много да се внимава. Защитава се с дълбока метална капачка, която се нахлузва и покрива обектива от челната леща до основата на байонета, като има малък процеп, в който трябва да влезе лостчето на фокуса. Два широки филцови пръстена задържат капачката върху обектива и се надявам да издържат дълго време, защото е добре капачката да затапи обектива кажи-речи след всеки кадър.

Накратко

Laowa 4mm f/2.8 FishEye изисква да се използва плоска фотокамера с възможност за дистанционно снимане и общо взето всичко да е на фокус. Ако сте млади и все още виждате перфектно дисплея на камерата - още по-добре.
Ето и една от възможните причини този обектив да го няма за Nikon Z байонет, поне засега, с оглед колко голям е грипът на APS-C камерата Nikon Z50...

Впечатления от практиката

В началото споменах на какви байонети се произвежда Laowa 4mm f/2.8 FishEye. Sony E, както и Leica L ги има и на камери с 35 мм стандарт матрица. При всички положения ще се наложи да преминете в кроп режим. Обективът обаче е един същ за различните байонети, което означава и различно покритие на сензорите. При m4/3 се оказва, че част от кръга е изрязана, а при APS-C има излишък от празно място. Всъщност, тук потребителите на Canon са най-облагодетелствани. Техният кроп х1.6 дава може би най-пълноценното използване на Laowa 4mm f/2.8 FishEye с оглед, че не режете от кръга на обектива, или не губите излишно пиксели. Пускам една примерна снимка, направена с Canon EOS M100, където може да се ориентирате как се реже при m4/3 (бяла рамка) и как е при кроп х1.5 – черна рамка.



Сядайки на компютъра, трябва да прецените сами за себе си как ще представите снимките си. Аз го правя под формата на квадрат като в случая реших да не изрязвам до границите на кръга, а съм му оставил малко място да “диша”.

Хващайки толкова много от света около нас, безспорно попадаме на огромни разлики в контраста. Признавам, че светломерът на камерата не се справя по най-блестящият начин и почти всяка снимка съм добавил около + 0.90-1.25 увеличение на експозицията. Предпочитам така, вместо да му дам корекция от камерата, защото запазвам светлата част от прегаряне, а при обработка дърпам повечко сенките. Да възможно е да се появи малко шум в сенките, но лично мен това не ме притеснява.

Чисто практически ще споделя, че в облачно време трудно се получават добри снимки като тези, които ще видите в галерията. Контрастът да е толкова голям, че дори често се налага да конвертирам в ЧБ, само и само да има фотография, макар и графична.

При снимки с кръгов фиш винаги се е налагало да обърна малко повече внимание на обработката имено заради висок контраст. Гледам балансирано да оправя както прегорелите участъци (слънцето в кадъра), така и сенките. Понякога от опцията “избрани цветове” леко пипвам синия цвят за да подчертая небето. Пак казвам - всичко е много умерено, но се налага обработка.

Кадрирането с Laowa 4mm f/2.8 FishEye си е предизвикателство с оглед на това колко лесно може да се вкарате в кадър. Яркото слънце доста ме заслепява и не винаги виждам на дисплея (макар и “надут” докрай) дали случайно нещо от мен (най-често шапката ми) не е в кадър. Ориентирам се така, че да не виждам предната леща, а и правя по няколко кадъра. Признавам, когато снимам с кръгов рибок не пестя кадри, защото дори малко преместване на камерата води до различен понякога кадър. Споменавал съм в предаването ни “Неформално за фотографията” за техники за снимане в фишай и може би ще направя ново такова с по-подробни обяснения.

Разглеждайки снимките установих, че в някакъв момент една калинка е налазила обектива и тя се е запечатала на 1-2 снимки (да видя дали ще ги откриете).

За финал

Не искам да звучи като продуктово позициониране, а като споделен опит. Пак казвам, че Laowa 4mm f/2.8 FishEye ще работи най-добре с Canon EOS M200 и малкия блогърски статив BR-E1 в комплект с дистанционно HG-100TBR. Да, това няма да ви позволи да носите камерата с обектива в джоба на якето си, но ще ви предпази от пръсти в кадъра.

Работете бавно и спокойно и затапвайте обектива след снимки веднага. При повторно възобновяване на снимки погледнете добре дали не са се разместили диафрагмата и фокуса, защото капачката има склонност да прави тези неща. Най-добрия начин за сваляне и качване на обектива е с поставена капачка и подпомагане от лоста за фокусиране (като вземете обектива в ръка, ще ме разберете).

И няколко кадъра за десерт, където може да ме видите и мен или пък някой бръмбар.

Фотогалерия: Широко, по-широко, Laowa 4mm f/2.8 Circular Fisheye

Прочети още статии