Нова година, ново LED осветление MOLUS G200

Текст и снимки: Иван Масларов - Джъмбо

Нова година нова ламБа, нали такова бе пожеланието? Не? Ами, ОК, аз пък го намирам за много полезно, защото, когато обичаш да си играеш със светлина, то винаги има къде да наместиш някое ново осветление.

Преди няколко месеца, когато изпробвах Zhiyun-Tech MOLUS X100 Bi-Color Pocket COB Monolight през приложението, което управлява лампата, видях, че освен функционалността за наличните два модела, явно погрешка се бе появила и такава за различен, доста по-мощен модел, който тогава още не беше обявен. Оказах се прав и китайският производител, който традиционно свързваме с производство на стабилизиращи системи за видео, скоро представи нов LED прожектор – Zhiyun-Tech MOLUS G200 Bi-Color COB Monolight.

Мисля, че той се появи малко преди “черния петък” във Photosynthesis през миналата година, но нямаше как да се сдобия веднага с бройка за тест с оглед на големия интерес към новото осветление. Успях обаче да се уредя и да си поиграя известно време с него в периода на коледно-новогодишното празнуване. Ето и малко впечатления за качеството и силата на светлината, както и за самия продукт.

Дизайн и изработка


LED осветлението MOLUS G200 се състои от две части - захранващ блок, съдържащ в себе си и управление и глава с двуцветен микро LED панел. Казвал съм неведнъж защо го наричам така, а в предходни статии за осветление можете и да видите заснет такъв микро панел в действие. Разделението позволява светещата глава да е по-компактна и по-лека, което от своя страна пък дава възможност да се позиционира на по-тесни места или на жирафи, които не обичат много тежки осветления.

Главата идва с вградена стойка за статив, която позволява навеждане напред или назад, както и възможността да се закачи чадър, ако желаете да използвате такъв аксесоар. Байонетът за закрепване на аксесоари е тип Bowens S. Прави ми впечатление, че е доста стегнат, тоест трябва си малко усилие да се закачат или свалят аксесоарите.

Захранването се включва с към главата помощта на кабел с дължина около 190 сантиметра, което на мен ми е малко късо… бих предпочел поне 3 метра кабел, за да съм по-оперативен. Самото захранване идва със стандартен захранващ кабел, мисля също към 2 метра, но лесно можете да си вземете по-дълъг такъв при желание. Предвидено е захранването да може да се закача на някоя от стегите на статива по избор на снимащия. Аз лично предпочитам да е някъде към средата на статива, за да не натежава в горната му част.

Както вече споменах, главата е лека и може да се използва и с по-лек жираф и просто затова ми се щеше кабелът да е по-дълъг, защото обичам да го фиксирам около рамото, което е поне 2 метра…

Захранването, както и главата има собствено активно охлаждане. Вентилаторите са големи, но доста безшумни. Освен на вентилатори, се разчита и на радиатори, а разделянето на LED главата от захранването подобрява още повече охлаждането - нещо, което ще изиграе добра роля при една екстра… но за нея по-надолу.

Управлението на LED осветлението Zhiyun-Tech MOLUS G200  е изключително опростено. Два потенциометъра – един за силата на светене и втори - за избор на цветна температура. Освен да се въртят могат да се натискат и така да се избират допълнителни функции. Има вграден дисплей. Твърде малък, трябва да слагам очила, за да го видя. Вярно, че съм позастаряваш, но все си мисля, че има достатъчно място по корпуса да се сложи доста по-солиден дисплей…

Дизайнът на захранването и главата е много модерен. Комбинация от здрава пластмаса и метал. Сребрист цвят и червени акценти. Освен функционално, осветлението ще изглежда красиво на снимачната площадка.




Качество на светлината


Това е важен показател с оглед колко реално ще излизат цветовете, когато снимаме. Верният ми помощник Sekonic C-800 Spectromaster се включи да помага и благодарение на него измерих качеството на светлината при 5 различни цветни температури: 2700К; 3200К; 4500К; 5400К и 6500К като двете крайни стойности показват диапазона, в който може плавно да промените цветната температура – 2700 до 6500К през 100К. Промяната става, като въртите съответния потенциометър, но ако го натиснете, ще отидете директно на запаметена фабрично настройка. Мисля, че бяха 5 и приблизително отговарят на моя избор. Защо избирам тези стойности съм обяснил в предишни статии.
В галерията под статията може да видите данни от колориметъра направени при 100% яркост на Molus G200. Пробвах и при 50%, но разликите са повече от минимални, затова няма да ви затормозявам с излишни данни.

За снимащите фото ще кажа, че средно аритметично CRI на Molus G200 е около 97, дори малко над 97. Много добър показател за LED осветление. Съдейки по запълване на спектъра, 3200К е може би най-добрата светлина за работа, ако сте в студио и може да контролирате изцяло светлината.
Вече, ако ще комбинирате с други източници или с дневна светлина (светлина от прозорец, импулсно, или LED панел с дневна светлина) то ще подчертая, че има по-сериозно изрязване на светлината в лилавия цвят, тоест някои десени с такъв или сходен цвят могат да не бъдат с правилно цветопредаване. За човешка кожа обаче не виждам проблеми при никоя цветна температура.

За снимане на видео стойността TLCI е около 98, а така или иначе това осветление е насочено почти на 100% към снимащи видео.

Сила на светлината


Другият важен фактор, по който избираме осветление за фотография и видео. Силата може да се регулира от 0 до 100% през 1%, а ако натискате потенциометъра, предварително зададените стъпки са през 20%.

Пробвах по 3 начина: без рефлектор, с рефлектора, който идва в комплекта и параболичен дълбок софтбокс SmallRig RA-D55. Нарочно избрах този софтбокс за този и бъдещи тестове, защото доста колеги използват в момента такива и защото дава много равномерна светлина по цялата си повърхност. Искаше ми се да изпробвам и стандартния 18-сантиметров рефлектор, който имам, заради финия шегрен, с който е покрит и от там равномерното отдаване на светлина, но понеже е доста стар явно е с по-некачествена изработка и макар да е на същия байонет, не успях да го поставя.

Защо не харесвам рефлекторите, с които идва осветлението в комплект? Тяхната повърхност е с такава структура, че създават едно ярко петно в средата, а извън петното светлината е видимо по-слаба. Може би за някои сцени това е добре, но на мен никак не ми харесва.
Заради това “горещо” петно в средата светломерът показва много високи данни като сила на светлината, което всъщност е малко… измамно. Затова и предпочитам да правя да измерванията като ползвам рефлектор, който дава еднаква осветеност, но уви… за следващия път ще се подготвя.

В таблицата може да видите измерените резултати със Sekonic Speedmaster L-858D на един метър от LED главата и съответно на един метър от повърхността на параболичният софтбокс, за да е честно. Заложените данни на светломера са 1/60 сек и 100 ISO, така, че всеки може да си пресметне сам за себе си при различна скорост или ISO как би се променила диафрагмата. Давам резултатите с десетичната степен на диафрагмата (например: диафрагма 5.6.8 е 5.6 и 8 десети, тоест много близо до диафрагма 8). За по-любопитните прилагам и стойности в луксове. Тези резултати са измерени от мен в моето студио. Винаги се различават от заводските, които са малко по-завишени. Старая се да съм прецизен и да кажа това, което аз съм измерил, затова и разчитам на добри уреди.

Резултати: 

color

Без рефлектор

Без рефлектор - lx

С рефлектор

С рефлектор - lx

Софтбокс

Софтбокс - lx

2700

4.0.6

4000

11.2

24000

2.8.5

1800

3500

4.08

4500

11.4

27000

2.8.6

1900

4500

5.6

5000

11.6

31000

2.8.8

2200

5400

5.6

5000

11.6

31000

2.8.9

2400

6500

5.6.1

5500

11.7

33000

2.8.9

2400


Още повече светлина


Има една интересна опция за повишаване силата на светене, нещо като “турбо” режим. Да - и друг път съм пробвал LED прожектор с такава възможност, но там бе под формата на имитираш светкавица импулс, докато при Molus G200 може да свети продължително, което е в полза на снимащите видео. Когато се избере този режим (наречен MAX), мощността на осветлението от 200W скача на 300W, което може да ви даде от 2/3 до почти една диафрагма повече, в зависимост какъв светлинен модификатор използвате. Може да активирате режима, като натиснете едновременно и задържите двата потенциометъра. На дисплея ще се появи символ MAX и лампата ще светне по-силно.

Може да видите таблицата:

color

Без рефлектор

Без рефлектор - lx

С рефлектор

С рефлектор - lx

Софтбокс

Софтбокс - lx

4300

5.6.1

5500

11.8

36000

2.8.7

2000

4300 max

5.6.8

9000

16.4

54000

4.0.3

3200


Прави ли ви нещо впечатление? Да, може да се използва само при 4300К. няма възможност да избирате цветна температура по желание. Поглеждайки към измереното с колориметъра, виждам, че стойностите за 4500К, които са много близки до 4300К, показват CRI близо до 97. Единствен проблем виждам при точното цветопредаване на лилавия цвят. Ако няма да снимате реклама на “Milka”, няма за какво да се притеснявате.

Не намерих указания колко време MOLUS G200 може да свети в този турбо режим. Направих нещо, което принципно не обичам да правя докато тествам и потърсих в нета информация от други колеги. Според тях, лампата ще свети в турбо режим докато се включи защитата от прегряване. Усеща се, че главата грее повече и, както за мое съжаление, често се случва в студиото ми да е 30 градуса, то може и да прегрее доста бързо. Тези дни обаче в студиото ми се радвам на здравословните 12 градуса, което позволява на главата да се охлажда добре и съответно да свети дълго време. Така или иначе, след час и половина чакане реших, че е време да си ходя и изгасих лапмата без да е прегряла.

Важно да отбележа! При включване в режим MAX, вентилаторът на главата осезаемо засилва оборотите и става “чуваем”, ако мога така да се изразя. Това като информация за снимащите видео и записващи звук на терен - да  проверят дали не се чува засилената работа на вентилатора.

Дистанционно управление


В предходната статия за Zhiyun-Tech MOLUS X100 Bi-Color може да погледнете частта за приложението (ZY Vega) за смарт устройства и как се използва с осветлението. Може да променяте спектъра, силата, да включвате светлинни ефекти, или тук в случая - и да активирате MAX режима при който MOLUS G200 свети по-силно. Особено, когато осветлението е позиционирано на жираф, упревлението с приложението е много удобно.

Още няколко думи


Zhiyun-Tech MOLUS G200 е LED осветление с диапазон на цветната температура между 2700 и 6500К. Има добро цветопредаване (CRI) - малко  над 97 и мощност от 200W, която в определен момент може да нарасне и до 300W.

Предимство е разделянето на захранването и светещата глава с цел по-добро позициониране и охлаждане. Тази екстра обаче може да не се понрави на някои потребители, обичащи всичко да е на едно място. Може спокойно да е допълнително осветление, идеално пасващо на жирафа например.

Предлага се в добър, средно твърд куфар за пренасяне, където се побира осветлението, захранването, 18-сантиметров рефлектор и захранващ кабел.  

Bowens байонетът е широко разпространен и лесно може да намерите всякакви аксесоари.

Фотогалерия: Нова година, ново LED осветление MOLUS G200

Прочети още статии